Conducere masina si deplasare pe zapada, chiar daca masinile moderne sunt pline de tot felul de electronice si sunt considerate aproape imposibil de derapat. Pe masura ce iarna se apropie, este momentul perfect sa te pregatesti pentru temperaturile scazute si conditiile meteo dificile. Dar chiar si asa, este bine sa fi atent si sa te asiguri ca deplasarea se face in bune conditii.
Conducerea si deplasarea pe zapada cu masina necesita abordarea unei tehnici speciale si luarea unor masuri suplimentare de siguranta. Service Auto Taviandra isi pernite sa afiseze cateva lucruri pe care ar trebui sa le faci acum, pentru a te asigura ca masina ta va face fata sezonului rece.
Nu toata zapada este la fel de alunecoasa. Aderenta zapezii depinde de mai multi factori, cum ar fi temperatura, umiditatea, densitatea si structura cristalina a zapezii. Zapada proaspat cazuta este mai slaba si cedeaza mai usor, astfel incat anvelopele au mai multe dificultati in a castiga tractiune. Pe masura ce temperaturile cresc, zapada devine de pana la cinci ori mai neteda la temperaturi peste zero. Cand o anvelopa incepe sa alunece pe zapada la temperaturi mai ridicate, exista o sansa mai mare ca zapada sa se topeasca. Acea apa actioneaza apoi ca un lubrifiant.
Conducere masina si deplasare pe zapada
Urmarexte, in acest articol auto, cateva sfaturi si recomandari, care fac o deplasare pe zapada sa fie efectuata cat mai in siguranta, mai ales ca este important sa fii mereu atent si sa fii pregatit pentru situatii neprevazute atunci cand conduci pe zapada. Respectand aceste sfaturi si adaptandu-ti stilul de conducere la conditiile de drum, vei putea calatori in siguranta pe zapada cu masina ta.
Echiparea corespunzatoare
Asigura-te ca masina ta este echipata cu anvelope de iarna, care ofera o aderenta mai buna pe suprafetele alunecoase. De asemenea, asigura-te ca ai un set de lanturi pentru anvelope in cazul in care conditiile de zapada sunt extreme.
Redu viteza
Conduce cu o viteza mai mica decat in mod normal si adapteaza-ti viteza la conditiile de drum. Franeaza treptat si incearca sa eviti franarea brusca, deoarece asta poate duce la pierderea controlului asupra masinii.
Pastreaza o distanta sigura
Mentine o distanta mai mare intre masina ta si cea din fata ta pentru a avea suficient spatiu pentru a frana in siguranta in cazul unei situatii de urgenta.
Evita manevrele bruste
Evita schimbarile bruste de directie sau acceleratii puternice. Manevrele lente si constante sunt intotdeauna mai sigure pe zapada.
Foloseste frana motorului
Atunci cand cobori o panta, incetineste folosind frana de motor (schimband in treapta inferioara), in loc sa folosesti in mod constant frana de picior. Aceasta te va ajuta sa pastrezi controlul asupra masinii.
Fii pregatit pentru derapaje
Daca masina incepe sa derapeze, nu te panica si nu frana brusc. In loc sa franezi, ridica usor piciorul de pe acceleratie si directioneaza volanul in directia in care doresti sa te indrepti. Odata ce ai recastigat aderenta, poti reveni la directia initiala.
Mentine vizibilitatea
Curata complet geamurile si asigura-te ca sistemul de dezaburire functioneaza corespunzator. Foloseste stergatoarele de parbriz si solutia de parbriz pentru iarna, pentru a mentine o vizibilitate buna.
Planifica deplasarile
Verifica conditiile meteorologice si starea drumurilor inainte de a pleca si planifica-ti traseul in consecinta. Evita sa conduci in conditii de viscol sau pe drumuri neasfaltate si neintretinute, in cazul in care masina ta nu este echipata corespunzator.
Pastreaza rezerve
Asigura-te ca ai suficient combustibil in rezervor si ca ai echipament de siguranta suplimentar in masina, cum ar fi o lanterna, un set de unelte de baza, o patura si mancare si apa pentru situatii de urgenta.
Exerseaza
Daca nu ai experienta in conducerea pe zapada, poti lua in considerare participarea la un curs de conducere defensiva sau de conducere pe zapada pentru a te familiariza cu tehnicile de conducere adecvate.
De luat in calcul de catre soferi
Pentru multi soferi, zonele fara zapada de pe drum s-ar parea ca ofera mai multa aderenta, dar nu este intotdeauna adevarat. Petele intunecate pe asfalt ar putea insemna ca exista gheata. Daca ajungi intr-o sectiune atat de alunecoasa, ramai calm si evita manevrele bruste. Poti vira foarte usor si incetini, pana cand parasesti portiunea inghetata si anvelopele isi recapata aderenta.
Rapiditate
Sunt multi cei care considera ca raspunsul rapid este important. Un aspect totat gresit. Tot ceea ce faci pe zapada si gheata trebuie facut fara probleme si controlat: directia, franarea si accelerarea. Pe suprafete uscate este posibil sa franezi intr-un viraj, dar pe zapada este cel mai sigur sa incetinesti mai intai masina si apoi sa faci viraj. Este ceva de genul ca si cum ai merge pe gheata. Pasi mici si nu incerca sa alergi.
Anvelope
Pentru condusul pe timp de iarna, recomandate sunt anvelope de iarna, care sunt mult mai bune decat cele pentru toate anotimpurile (all-season). Unul dintre motive este un design special al benzii de rulare cu lame suplimentare. In plus, anvelopele de iarna au un compus special de cauciuc care ramane mai flexibil, prin urmare mai aderente, mai ales atunci cand temperatura scade. Un dezavantaj este ca compusul mai moale nu dureaza atat de mult ca si compusul de pe o anvelopa all-season.
Patinare
Electronica de siguranta previne alunecarea (patinarea), adevarat, dar nu intotdeauna pe zapada si gheata. Majoritatea vehiculelor de astazi au ABS si control electronic al stabilitatii. Aceasta inseamna ca rotile nu se blocheaza in timpul franarii si daca exista riscul de alunecare, masina franeaza separat rotile pentru a preveni acest lucru. Dar nu ar trebui sa lasi sa se ajunga in acel punct iarna, pentru ca nu te vor scuti de zapada si gheata.
Daca observi ca un control al stabilitatii sau ABS-ul este activat, inseamna ca tu, ca sofer, ai facut o greseala. Ar trebui sa descoperi sistemele ca senzori, nu ca solutii de rezolvare a problemelor. Cand simti ca sistemele intervin, acesta este un semn clar de a incetini pe masura ce vehiculul se apropie de „limita aderentei disponibile”.
Franare
Franarea pe zapada este uneori buna, dar de regula nu. Daca partea din spate a vehiculului ameninta sa derapeze, o masina cu tractiune fata poate fi scoasa dintr-un derapaj accelerand usor si virand in directia in care doresti sa mergi. Cu toate acestea, trebuie sa indraznesti sa faci asta atunci cand masina intra in derapaj.
Cu tractiunea spate este o chestiune de eliberare sau decuplare cu grija a clapetei de acceleratie. In situatii de derapaje, cand incepi sa pierzi controlul, uita-te unde vrei sa ajungi, in loc sa te uiti la obstacolele pe care nu vrei sa le lovesti. In mod normal, mainile tale te vor directiona in directia in care te uiti.
De final
Conducerea unei masini pe zapada implica anumite precautii si abilitati specifice pentru a face fata conditiilor dificile de drum, iar prin respectarea celor afisate mai sus, poti sa contribui la asigurarea sigurantei tale si a celor din masina, dar si a celorlalti participanti la trafic, pe drumurile acoperite de zapada.
Daca consideri interesant acest articol auto, te asteptam cu un like si un comentariu pe pagina din Facebook si distribuie si prietenilor folosind butoanele de share din articol.