Mituri despre functionare masina iarna, sau despre acele trucuri care se repeta in continuare cu privire la buna functionare a masinii in conditii de iarna si care provin din lipsa de experienta a generatiei mai in varsta de soferi, in folosirea masinilor de noua generatie.
Este important de amintit ca trucurile vechi pe masinile moderne nu sunt doar inutile si ineficiente, dar pot fi chiar daunatoare. Care mituri sunt cele mai raspandite si care nu mai au niciun sens, se pot descoperii in acest articol auto sugerat de Service Auto Taviandra.
Mituri despre functionare masina iarna
Exista numeroase mituri si idei gresite cu privire la functionarea masinii in timpul iernii. Este important sa discernem intre informatii corecte si conceptii eronate pentru a asigura buna functionare a masinii in conditii de iarna. Cand vine iarna, exista multe mituri si povesti despre cum trebuie sa functioneze masina pentru a se descurca in conditii dificile. Cu toate acestea, multe dintre acestea sunt doar zvonuri si nu au o baza reala. Este important sa cunoastem adevarul despre cum se comporta masina in timpul iernii pentru a putea lua masuri adecvate de intretinere si a evita potentialele daune.
Incalzire motor inainte de a conduce
Acesta este unul dintre cele mai raspandite mituri despre cum functioneaza masina iarna. Pornirea motorului si rularea la turatii mici nu are sens in practica. Se atinge temperatura uleiului mult mai rapid in timpul conducerii. Desigur, nu incerca sa accelerezi imediat motorul dupa ce l-ai pornit dupa o oprire lunga pe frig. Deplaseaza-te incet, dupa ce se lubrifiaza motorul timp de cateva secunde.
Oprire aer conditionat iarna
Pentru multi soferi, aerul conditionat pentru masini este inteles doar ca un sistem pentru a raci interiorul masinii. Doar ca acesta, este responsabil si de dezumidificarea aerului, o proprietate foarte valoroasa in timpul iernii si a toamnei. In timpul iernii, pornirea frecventa a aerului conditionat al masinii va reduce aburirea geamurilor si va imbunatati siguranta conducerii.
Merita amintit ca, impreuna cu lichidul de racire, in sistem circula si uleiul, care lubrifiaza elementele individuale ale sistemului de aer conditionat si protejeaza impotriva coroziunii si scurgerilor. Daca nu se porneste deloc aerul conditionat timp de cateva luni, riscul de deteriorare a acestuia creste dramatic. Mecanicii auto sugereaza utilizarea regulata a aerului conditionat al masinii, in orice moment al anului, inclusiv iarna. Minimul recomandat este sa se ruleze aerul conditionat al masinii timp de cel putin cateva minute, de preferinta de cateva ori pe luna (1-2 ori pe saptamana).
Botezare motorina cu putina benzina
Acest mit are o legatura directa cu trecutul si utilizarea vehiculelor mai vechi, in absenta aditivilor speciali care impiedica inghetarea uleiului. Un adaos mic de benzina a facut mai usor pornirea masinii in conditii de inghet puternic. In timp ce vehiculele cu motoare simple nu au avut nicio problema sa inghita un astfel de amestec, pentru masinile moderne cu sistem Common Rail sau echipate cu injectoare unitare, este problematic.
Este important sa amintim ca in timpul iernii, rafinariile furnizeaza statiilor de alimentare numai motorina intarita corespunzator, amestecata cu aditivi speciali, care protejeaza eficient combustibilul impotriva inghetului si nu afecteaza motoarele moderne. Natural, in statiile mai mici, unde vanzarile sunt mai scazute si, prin urmare, schimbarile de combustibil sunt mai putin frecvente, putem folosi motorina de vara fara aditivi de iarna la inceputul lunii noiembrie sau decembrie. Prin urmare, merita sa te asiguri ca alimentezi doar la statii mari si verificate atunci cand se asteapta ingheturi puternice.
Alcool in lichidului de spalare a parbrizului
Acesta este un alt mit care provine din activitati istorice si din preocuparile legate de achizitionarea unui fluid care este rezistent la inghet la temperaturi scazute ale aerului. Produsele comerciale cu un procent mare de alcool, cum ar fi alcoolul denaturat mai ieftin, au ajutat in trecut la rezolvarea problemei inghetului lichidului. In zilele noastre, lichidele de spalare a parbrizului pe perioada de iarna sunt disponibile pe scara larga.
In caz de urgenta, cand ne asteptam la inghet puternic si nu avem incredere in lichidul folosit, ii putem adauga un concentrat special. Pentru acest preparat, pretul este cu siguranta mai mic decat pentru alcool. Majoritatea lichidelor de parbriz disponibile pe piata sunt deja adaptate pentru a rezista temperaturilor scazute.
Este necesar incalzire bateria masina
Acest mit sustine ca bateria trebuie incalzita inainte de a porni motorul pentru a i se prelungi durata de viata in iarna. In realitate, bateriile moderne sunt concepute pentru a rezista la temperaturile scazute si nu necesita incalzire suplimentara. Daca ai insa o baterie mai veche sau una slaba, poate fi util sa verifici nivelul de incarcare si sa o inlocuiesti, daca este necesar.
Anvelope mai bune pentru puntea motoare
O superstitie obisnuita este ca o masina va avea o aderenta mai buna pe zapada sau pe suprafetele inghetate, atunci cand anvelopele de iarna in stare tehnica mai buna sunt montate pe puntea motoare. Multi specialisti se intreaba daca utilizarea de anvelope de calitate superioara pe puntea motoare imbunatateste aderenta, in ciuda faptului ca masina ar trebui sa aiba intotdeauna patru anvelope optime si functionale.
Potrivit numeroaselor opinii, problema mai mare pe timp de iarna nu este subvirarea, ci supravirarea, care este cauzata de anvelopele necorespunzatoare folosite pe puntea spate. Datorita faptului ca majoritatea masinilor moderne sunt cu tractiune fata, iar problema mai mare pe timp de iarna este supravirarea, nu subvirarea, folosirea anvelopelor mai bune pe puntea fata nu are niciun sens.
Pierderea tractiunii pe puntea spate, cunoscuta si sub numele de supravirare, are loc mult mai frecvent, in special in viraje, si este mai dificila de gestionat, deoarece soferul este singurul care poate controla virajul rotilor axei din fata (la masinile cu tractiune fata). Prin urmare, in practica, o solutie mai buna pare sa fie folosirea anvelopelor de mai buna calitate pentru spate decat pentru partea din fata a masinii si, de preferinta, utilizarea unui set de anvelope de iarna bune, eventual noi, cu benzi de rulare neuzate.
Tractiunea integrala inseamna ca masina nu poate derapa
Acesta este un alt un mit fals. Desi tractiunea integrala poate oferi o mai buna aderenta in anumite conditii, nu garanteaza ca masina nu poate derapa. Este important sa conduci cu prudenta si sa adaptezi viteza la conditiile de drum.
De final
Este important sa separam miturile de adevarurile despre functionarea masinii in timpul iernii. Urmarind sfaturile din acest articol auto si indicatiile corecte ale mecanicilor auto cu experienta, prin evitarea de mituri populare, se poate asigura o functionare optima a masinii si o siguranta sporita in sezonul rece. Asigura-te ca intretii in mod regulat masina si verifica inainte de sezonul rece toate componentele cheie, cum ar fi bateria, anvelopele de iarna si sistemul de incalzire, pentru a fi pregatit pentru drumurile inghetate si vremea dificila.