Sistem franare si discurile de frana, avand in vedere ca un proces eficient de franare este influentat nu numai de placutele de frana, ci si de discuri de frana. Franarea sigura pe drum depinde de starea lor tehnica a amanorura si de gradul de uzura. Discurile de pe puntea din fata sunt de obicei supuse unei uzuri deosebite, deoarece aici este exercitata cea mai mare forta de franare in majoritatea cazurilor.
Cu toate acestea, merita verificat cu atentie starea tuturor discurilor de frana, deoarece acestea sunt piese care sunt foarte expuse la uzura. In acest articol auto, Service Auto Taviandra, afiseaza despre structura si principiile generale ale discurilor de frana si despre cum sa fie ingrijite, astfel incat sa serveasca cat mai mult timp posibil.
Discuri de frana
Constructia discurilor de frana nu este prea complicata, avand in vedere rolul lor important. In general, au forma unui disc, insa pot veni sub diverse forme, in functie de modelul oferit de producator. Aceasta diversitate rezulta din diferitele modalitati de disipare a caldurii generate in timpul franarii, precum si de la tipul de material din care sunt realizate discurile. Astfel, se pot distinge urmatoarele tipuri de discuri de frana:
Discuri monolitice
Realizate dintr-un inel solid din fonta, se gasesc pe piata auto in mod obisnuit si sunt, de asemenea, folosite ca piese de schimb. Se uzeaza foarte repede deoarece constructia lor provoaca o utilizare accelerata. Sunt cea mai ieftina si, din pacate, cea mai nesigura solutie.
Discuri ventilate
Sunt discuri cu orificii speciale pentru disiparea caldurii. Ele inlocuiesc incet pe cele monolitice, sunt o optiune mai scumpa, dar mai durabila.
Discurile perforate sau cu fante
Sunt discuri de frana dedicate vehiculelor de mare putere care se conduc in conditii extreme, de exemplu pe piste de curse. Realizate din otel foarte rezistent, cu numeroase gauri gaurite sau taiate, fac fata bine la temperaturi foarte ridicate.
Discurile ceramice
Sunt cea mai mare rezistenta si cea mai scumpa optiune. Fabricate din carbura de siliciu si fibra de carbon, sunt complet rezistente la supraincalzire. Pretul unui disc ceramic este foarte mare si sunt instalate ca modele standard in masinile sport si SUV-uri.
Uzura discuri franare
Indiferent de modelul folosit, toate discurile au o suprafata de lucru pe care placutele de frana se apasa, provocand franarea vehiculului. Prin urmare, de fiecare data cand se apasa frana, lichidul de frana este pompat in pistonul care apasa placutele pe disc. Frecarea rezultata forteaza franarea, transformand astfel energia cinetica in energie termica.
In timp ce discurile ceramice functioneaza excelent la temperaturi ridicate, discurile metalice se deterioreaza foarte repede. Deteriorarile mecanice cauzate de frecare sunt, de asemenea, importante. Se presupune ca discurile de frana se uzeaza la jumatate la fel de incet decat placutele de frana. Cu toate acestea, ar trebui sa se tina cont intotdeauna de factorii care afecteaza negativ sistemul de franare, cum ar fi stilul de conducere sau sarcina mare (de exemplu, in vehiculele care transporta marfuri).
Discurile uzate pot fi recunoscute prin evaluarea netezimii, uniformitatii suprafetei lor si a gradului de coroziune. Se stie ca unele conditii extreme vor duce la deformarea sau subtierea discului. Cu discul uzat, pedala de frana vibreaza si este instabila. Uneori, vibratii similare pot fi simtite pe volan, iar eficienta franarii va scade cu siguranta dramatic. Deteriorarile si uzura discurilor de frana au un impact asupra starii altor componente ale sistemului de franare. Uneori, ignorarea discurilor deformate prin coroziune sau utilizare are ca rezultat deteriorarea intregului sistem.
Sistem franare si discurile de frana
De obicei, un mecanic experimentat din cadrul unitatii noastre service, care efectueaza o reparatie a unei suspensii, se va uita la intregul sistem de franare. O data descoperita uzura unui disc de frana, probabil ca nu te-ar sfatui sa inlocuiesti un singur disc. Pentru a mentine o conducere in siguranta si pentru a asigura o mai mare fiabilitate, merita inloite toate discurile de frana de pe aceeasi axa a masinii.
Totusi, avand in vedere faptul ca discurile de frana sunt un element important legat de conducerea in siguranta, nu recomandam sa se economiseasca la achizitionarea lor. Grosimea standard a unui disc de frana adecvat este de aproximativ 20 mm. Daca apare o subtiere excesiva, de exemplu sub 15 mm, discurile de frana trebuie inlocuite imediat si nu trebuie amanate pana la urmatoarea inspectie sau la o limita de kilometraj. Ignorarea unei astfel de conditii poate duce la consecinte dezastruoase, inclusiv o amenintare la adresa celorlalti participanti la trafic.
Regulile de baza pe care fiecare sofer ar trebui sa le respecte in mod absolut includ vizita la un atelier auto pentru inspectiile tehnice programate si reactia la primele semne de uzura ale discurilor din sistemul de franare. De asemenea, merita adaugat ca se poate prelungi putin durata de viata a discurilor de frana prin stilul de condus, cel care are si un impact semnificativ asupra ratei de uzura a discurilor. Conducerea lina, respectarea regulilor de siguranta si pastrarea unei distante adecvate pe drum fata de un alt participant la trafic, va reduce cu siguranta nevoia de franare brusca si astfel uzura discurilor.
Asadar, daca esti din Craiova si cauti unui atelier de reparatii auto de incredere, unde mecanicii sa poata inlocui in mod profesionist placutele sau discurile de frana, contacteaza-ne la numerele de telefon afisate.
Adresa Craiova
Str. Nicolae Romanescu Nr.65
Program de lucru
Luni โ Vineri: 9:00 โ 18:00
Sambata: 9:00 -15:00
Duminica: INCHIS
Numere telefon
โย 0740 292 919
โย 0767 949 413
Daca consideri ca merita atentie acest articol auto, te asteptam cu un like si un comentariu pe pagina dinย Facebookย siย distribuie si prietenilor, folosind butoanele de share din articol.