Sari la conținut

Ce poate cauza fluctuatiile turatiilor motorului



Ce poate cauza fluctuatiile turatiilor motorului, cunoscute si ca „turatii instabile” sau „ralanti oscilant”, reprezinta o problema comuna in functionarea unui motor si pot indica diferite defectiuni sau dezechilibre in sistemele de alimentare, aprindere sau evacuare ale masinii. Un motor sanatos ar trebui sa mentina turatii constante la ralanti, iar orice abatere de la acest comportament poate semnala probleme care trebuie investigate.

Defectiunile unui motor sunt printre cele mai grave, dificil si costisitor de reparat. Cu toate acestea, simptomele lor pot fi foarte diferite si diagnosticarea corecta a cauzelor defectiunilor auto nu este intotdeauna usoara, chiar si in masinile moderne dotate cu senzori electronici. Un exemplu perfect de defectiune greu de diagnosticat sunt defectiunile manifestate prin fluctuatiile turatiei motorului. Care ar putea fi motivul pentru functionarea sa neuniforma?

Ce poate cauza fluctuatiile turatiilor motorului

In acest articol auto, Service Auto Taviandra afiseaza cele mai frecvente cauze ale fluctuatiilor de turatie ale motorului si explica cum pot fi diagnosticate si remediate aceste probleme.

Probleme cu senzorul de masa de aer (MAF)

Senzorul de masa de aer (MAF) masoara cantitatea de aer care intra in motor si trimite aceste informatii catre unitatea de control electronic (ECU) a motorului. ECU utilizeaza aceste date pentru a regla raportul combustibil-aer, iar daca senzorul MAF nu functioneaza corect, motorul poate primi un amestec gresit, ceea ce duce la fluctuatii ale turatiilor.

Simptome si solutii:
Motorul are fluctuații de turație, mai ales la ralanti.
Verifică senzorul pentru depuneri de murdărie sau praf, care pot fi curățate cu un spray special.
Dacă senzorul este defect, înlocuirea acestuia poate remedia problema.

Injectoare de combustibil infundate

Injectoarele de combustibil livreaza combustibilul in motor intr-un mod precis, dar acestea se pot infunda in timp din cauza depunerilor. Injectoarele infundate pot cauza un amestec dezechilibrat de combustibil-aer, ducand la fluctuatii ale turatiilor motorului.

Simptome si solutii:

Fluctuatii ale turatiilor, vibratii ale motorului si dificultati in accelerare.
Incearca sa folosesti un aditiv de curatare a injectoarelor sau apeleaza la o curatare profesionala.
Daca injectoarele sunt foarte uzate, inlocuirea acestora poate fi necesara.

Supapa de control a aerului la ralanti (IAC)

Supapa de control a aerului la ralanti (IAC) regleaza cantitatea de aer care intra in motor la ralanti. Daca aceasta supapa este blocata sau defecta, motorul poate avea turatii oscilante

Simptome si solutii:
Fluctuatii evidente ale turatiilor la ralanti si opriri frecvente ale motorului.
Curatarea supapei IAC cu un spray special poate ajuta in multe cazuri.
Daca nu se rezolva, poate fi necesara inlocuirea supapei.

Scurgeri de aer în admisie

O scurgere de aer in sistemul de admisie poate duce la un amestec de combustibil-aer prea sarac, provocand fluctuatii de turatie. Aceste scurgeri pot aparea in garniturile de admisie, furtunuri sau alte componente ale sistemului de admisie.

Simptome si solutii:
Turatii fluctuante, sunete neobisnuite de suflu si eventual aprinderea martorului „Check Engine”.
Inspecteaza toate furtunurile de admisie si garniturile pentru a detecta eventualele scurgeri.
Repara sau inlocuieste componentele afectate pentru a remedia problema.

Probleme la bujii si la cablurile de aprindere

Bujia defecta sau cablurile uzate care duc la aprindere, pot duce la fluctuatii ale turatiilor motorului, din cauza aprinderii neregulate a amestecului combustibil-aer. Aceasta este o problema comuna, mai ales la motoarele mai vechi sau neintretinute corespunzator.

Simptome si solutii:
Turatii fluctuante, rateuri ale motorului, pornire dificila si scaderea performantelor.
Verifica starea bujiilor si a cablurilor de aprindere; acestea ar trebui inlocuite la intervalele recomandate de producator.
Inlocuieste bujiile si cablurile defecte pentru a readuce motorul la functionarea normala.

Probleme cu sistemul de evacuare

Dacă sistemul de evacuare este înfundat, afectat de rugină sau are scurgeri, acesta poate duce la fluctuații ale turațiilor motorului. Un catalizator înfundat, de exemplu, poate afecta presiunea gazelor de evacuare și poate împiedica motorul să funcționeze optim.

Simptome si solutii:
Pierdere de putere, fluctuatii ale turatiilor si miros neobisnuit de gaze.
Inspectia sistemului de evacuare si a catalizatorului pentru depistarea eventualelor blocaje.
Repara sau inlocuieste componentele deteriorate pentru a restabili functionarea normala.

Probleme la sistemul de control electronic al motorului (ECU)

ECU-ul regleaza si monitorizeaza diverse functii ale motorului. Daca ECU-ul sau senzorii sai sunt afectati, acesta poate duce la o functionare instabila a motorului si la fluctuatii ale turatiilor.

Simptome si solutii:
Aprinderea martorului „Check Engine” in bord si turatii oscilante.
Diagnosticarea cu un scanner OBD2 pentru a verifica eventualele erori ale ECU.
Daca ECU sau unul dintre senzorii asociati este defect, repararea sau recalibrarea acestuia poate remedia problema.

Problemele cu turatiile fluctuante ale motorului apar destul de des la masinile cu instalatii GPL, ceea ce este rezultatul instalarii incorecte sau al setarii incorecte a unei astfel de instalatii. Solutia problemei in acest caz este o vizita la un mecanic specializat in montarea instalatiilor GPL, mai ales ca atunci cand se face in cel mai ieftin atelier, trebuie tinut cont de riscul instalarii incorecte, care poate face ca rezultat fluctuatii caracteristice.

Gasirea cauzelor fluctuatiilor de turatie ale motorului, chiar si la masinile noi, nu este niciodata usoara si necesita intuitie si experienta considerabile din partea mecanicului care diagnosticheaza masina. Atunci cand se analizeaza sa fie gasita cauza defectiunii, merita sa soliciti o verificare treptata a elementelor ulterioare.

De final

Fluctuatiile turatiilor motorului pot fi cauzate de o varietate de factori, de la probleme cu senzorii si injectoarele, pana la scurgeri de aer sau defectiuni la sistemul de evacuare. O diagnoza corecta este esentiala pentru a identifica si a rezolva rapid problema. Recomandarea generala este ca, in cazul unor astfel de simptome, sa se apeleze la un service auto autorizat pentru o verificare amanuntita. O masina intretinuta corespunzator va oferi o functionare mai stabila, economii de combustibil si o experienta de condus mai placuta.

La Service Auto Taviandra din Craiova, vom diagnostica si repara orice defectiune, asa ca facem invitatia de a fi contactati!

Adresa Craiova
Str. Nicolae Romanescu Nr.65

Program de lucru
Luni – Vineri: 9:00 – 18:00
Sambata: 9:00 -15:00
Duminica: INCHIS

Numere telefon
– 0740 292 919
– 0767 949 413
Ce poate cauza fluctuatiile turatiilor motorului
Daca consideri ca merita atentie acest articol auto, te asteptam cu un like si un comentariu pe pagina din Facebook si distribuie si prietenilor, folosind butoanele de share din articol.