Simptome defectiuni turbocompresor motor diesel si benzina, cunoscandu-ce ca prezenta unui turbocompresor va permite cresterea performantei motorului. In trecut, era folosit aproape exclusiv in motoarele diesel, dar in zilele actuale, il descoperim tot mai des si la masinile cu motoare pe benzina, de multe ori la masinile mici de oras, cu scopul de a le creste puterea.
Din pacate, turbocompresoarele sunt componente sensibile si predispuse la defectiuni, dar despre cum arata primele simptome ale unei defectiuni, Service Auto Taviandra incearca sa prezinte cateva detalii care merita stiute.
Turbocompresorul este un component esential in motoarele moderne, atat pe benzina, cat si diesel, contribuind la cresterea puterii si eficientei acestora. Turbina foloseste gazele de evacuare pentru a comprima aerul care intra in motor, crescand astfel combustia si performantele. Cu toate acestea, in timp, turbocompresorul poate suferi uzura sau deteriorari care ii afecteaza functionarea.
Cum functioneaza un turbocompresor
Acesta este elementul responsabil pentru cresterea puterii de iesire a motoarelor auto – diesel si benzina. Componenta este conceputa pentru a furniza o doza mai mare de aer in camera de ardere, permitand astfel arderea unei cantitati mai mari de combustibil si generarea temporara rezultata a unei puteri mai mari. Pentru a oferi o doza crescuta de aer, turbocompresorul functioneaza in conditii extreme, la temperatura si presiune ridicata si la viteze de pana la 250.000 rpm. rotatii pe minut. Acest lucru il face un element deosebit de vulnerabil la deteriorare, mai ales daca nu este lubrifiat corespunzator sau daca un corp solid intra in el.
Defectiuni turbocompresor motor diesel si benzina
Identificarea rapida a primelor simptome ale unei defectiuni la turbocompresor este importanta pentru a preveni reparatiile costisitoare si pentru a evita daune mai mari asupra motorului. In acest articol vom discuta simptomele timpurii ale defectiunii turbocompresorului atat pentru motoarele diesel, cat si pe benzina.
Pierderea de putere
Una dintre primele semne ale unui turbocompresor cu probleme este pierderea de putere a motorului. Deoarece turbocompresorul este responsabil de comprimarea aerului pentru o combustie mai eficienta, atunci cand acesta incepe sa cedeze, motorul nu mai beneficiaza de aportul suplimentar de aer necesar pentru a dezvolta puterea optima.
Cum se manifesta:
Motorul nu mai raspunde la acceleratii la fel de prompt.
Puterea este mult mai scazuta la turatii mari, in special atunci cand masina este sub sarcina sau in conditii de urcare.
Solutie:
Pierderea de putere poate fi confirmata printr-un test de diagnoza al presiunii turbocompresorului si al performantei acestuia.
Fum excesiv la evacuare
Un alt simptom frecvent al defectiunii la turbocompresor este aparitia fumului excesiv in gazele de evacuare, in special la motoarele diesel. Cand turbocompresorul este deteriorat, poate permite scurgerea de ulei in sistemul de admisie, ceea ce duce la arderea uleiului si la generarea de fum.
Cum se manifesta:
Fumul este de obicei alb sau albastru, ceea ce indica arderea uleiului.
Fumul apare de obicei la accelerare sau la turatii mari, cand presiunea este mai mare.
Solutie:
Verificarea sistemului de evacuare si confirmarea existentei scurgerilor de ulei din turbocompresor este esentiala. In caz de confirmare, turbocompresorul poate necesita reparare sau inlocuire.
Zgomote neobisnuite
Turbocompresorul functioneaza la viteze foarte mari, iar orice defectiune a componentelor interne, cum ar fi lagarele sau rotorul, poate cauza zgomote neobisnuite. Aceste sunete pot indica o uzura excesiva sau chiar prezenta unor obiecte straine in turbina.
Cum se manifesta:
Sunete de suierat sau fluierat la accelerare, care nu sunt normale pentru turbocompresor.
Zgomote metalice sau de frecare, mai ales la turatii mari.
Solutie:
Diagnosticarea sunetelor neobisnuite poate necesita o inspectie mai amanuntita a turbocompresorului. Daca lagarele sunt uzate, acestea trebuie inlocuite, iar componentele interne trebuie curatate si inspectate pentru a preveni daune suplimentare.
Consumul crescut de ulei
Daca turbocompresorul incepe sa consume mai mult ulei decat de obicei, acest lucru poate indica scurgeri in interiorul acestuia. Lagarele de sustinere ale turbinei necesita lubrifiere pentru a functiona corect, iar atunci cand acestea se uzeaza, pot permite scurgerea uleiului in admisie sau evacuare.
Cum se manifesta:
Nivelul de ulei scade mai repede decat in mod normal, necesitand reumplere frecventa.
Aparitia de pete de ulei sub masina sau in zona turbocompresorului.
Solutie:
Este important sa se verifice intregul sistem de lubrifiere si sa se repare sau inlocuiasca turbocompresorul daca scurgerile persista.
Consumul crescut de combustibil
O defectiune a turbocompresorului poate afecta eficienta combustiei, iar motorul va compensa pentru lipsa de aer suplimentar printr-un consum mai mare de combustibil. Acest lucru poate fi vizibil prin cresterea consumului de combustibil, mai ales la drum lung sau in conditii de sarcina ridicata.
Cum se manifesta:
Cresterea consumului de combustibil fata de media obisnuita, in special la motoarele diesel.
Necesitatea de a alimenta mai des decat in mod obisnuit pentru acelasi numar de kilometri.
Solutie:
Verificarea sistemului de admisie si a starii turbocompresorului pentru a confirma functionarea corecta a acestuia.
Pierderea de presiune a turbocompresorului
O pierdere de presiune poate aparea atunci cand turbocompresorul este afectat sau cand exista scurgeri in sistemul de admisie. Acest simptom este adesea cauzat de garnituri uzate sau de fisuri in carcasa turbocompresorului, care impiedica comprimarea corecta a aerului.
Cum se manifesta:
Scaderea presiunii de admisie si pierderea performantei motorului.
Senzorul de presiune a aerului din admisie poate indica valori mai scazute decat cele normale, declansand eventual un cod de eroare.
Solutie:
Inspectia intregului sistem de admisie, a garniturilor si a turbocompresorului pentru a identifica eventualele fisuri sau scurgeri.
Cum sa previi defectiunile turbocompresorului
Intretinerea regulata a uleiului
Turbocompresorul necesita o lubrifiere adecvata pentru a functiona corect. Schimbarea uleiului la intervale regulate si utilizarea unui ulei de calitate recomandat de producator pot preveni uzura prematura.
Verificarea filtrului de aer
Filtrul de aer trebuie mentinut curat pentru a preveni patrunderea murdariei in turbocompresor. Un filtru de aer murdar poate cauza blocaje si uzura interna.
Incalzirea si racirea motorului
La pornire, asteapta cateva minute inainte de a accelera puternic pentru a permite lubrifierea corecta a turbocompresorului. La oprire, este recomandat sa lasi motorul sa functioneze la ralanti timp de cateva zeci de secunde, permitand astfel turbinei sa se raceasca treptat.
Monitorizarea si diagnosticarea regulata
Verificarile periodice ale sistemului de admisie si evacuare, precum si diagnosticarea turbocompresorului, pot ajuta la identificarea si corectarea oricarei probleme inainte de a se agrava.
De final
Defectiunile turbocompresorului pot duce la pierderea performantei, un consum crescut de combustibil si uzura motorului. Identificarea timpurie a simptomelor precum pierderea de putere, zgomotele neobisnuite sau consumul crescut de ulei poate ajuta la prevenirea problemelor mai mari si la mentinerea unei functionari optime a motorului. O intretinere regulata si inspectia periodica sunt esentiale pentru a asigura durabilitatea turbocompresorului si performantele maxime ale motorului.
La Service Auto Taviandra din Craiova, vom diagnostica problema si o vom repara profesional, asa ca, facem invitatia de a fi contactati!
Adresa Craiova
Str. Nicolae Romanescu Nr.65
Program de lucru
Luni โ Vineri: 9:00 โ 18:00
Sambata: 9:00 -15:00
Duminica: INCHIS
Numere telefon
โย 0740 292 919
โย 0767 949 413
Daca consideri ca merita atentie acest articol auto, te asteptam cu un like si un comentariu pe pagina dinย Facebookย siย distribuie si prietenilor, folosind butoanele de share din articol.